برگزاری جلسه هماهنگی های نهایی جشنواره فرهنگی ورزشی بازی ها و آیین های بومی-محلی مازندران در دانشگاه شمال با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران

جلسه هماهنگی های نهایی جشنواره فرهنگی ورزشی بازی ها و آیین های بومی – محلی مازندران در دانشگاه شمال با همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران عصر روز سه شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شمال برگزار گردید.

در این جلسه که با حضور تمامی دست اندرکاران جشنواره و همراهی مهندس یوسفی مشاور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد. نخست دکتر حسین رنجبر ریاست دانشگاه ضمن خیر مقدم گویی به آقایان یوسفی معاون اجرایی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران و معتمدی مشاور این کمیسیون ملی یونسکو،،اشاره داشتند: «در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و نیز رسالت دانشگاه یعنی جامعه محوری و تمدن سازی، این جشنواره را آغاز کرده ایم.
این جشنواره در واقع تجلی گاه باورها و سنن مازندران هست. تمام کوشش ما این است که آیین مارمه در یونسکو به ثبت برسد. لذا از شما مهمانان گرامی نهایت مساعدت را داریم. بهمین منظور شورای راهبردی و کمیته هایی از قبیل فنی، تشریفات، رسانه، مستندسازی و … تاسیس کردیم و تاکنون شش جلسه برای هماهنگی داشتیم و امروز آخرین جلسه آن می باشد.
فهرست برنامه شامل افتتاحیه و اختتامیه می باشد که در این دو قسمت آیین ها و سخنرانیها اجرا می شود. با توجه به تجارب ارزشمندتان تقاضای مشورت و مساعدت دارم. در مراسم اختتامیه مقامات یونسکو بعنوان سخنران هستند.»

مهندس معتمدی نیز در مورد برنامه پیشنهاد دادند که بهتراست موسیقی قبل از افتتاحیه اجرا شود.

دکتر رودی معاونت دانشجویی فرهنگی و دبیر جشنواره در مورد فرایند جشنواره گفتند: «ایده این جشنواره به پیشنهاد دکتر رنجبر بوده است. به منظور احیا و حفظ بازیهای سنتی ضروری بود تا این جشنواره برپاشود. کارگروه‌های متعددی تشکیل شد. وقت کمی داشتیم با این وجود استقبال زیادی شده است. همچنین ۲۸ غرفه داریم که محصولات سنتی و فرهنگی خود را ارائه می کنند. در ادامه هریک از همکاران نظرات خود را مطرح کردند.

آقای یوسفی معاون اجرایی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران اظهار داشتند: «از مهرماه ۱۴۰۲ دکتر رنجبر پیشنهاد این برنامه را دادند و جا دارد که این بازی‌ها و آیین ها با توجه به جایگاه آمل به همه شناسانده شود.
برای برپایی این مراسم باید تابلوها و بنرهایی از بر اتوبان نصب شود. برای مستندسازی باید اقدام لازم صورت گیرد. اسناد ‌مدارک کامل برای ثبت جمع آوری شود و گروهها به موقع حضور داشته باشند. انشالله با زحماتی که کشیده شد برنامه به خوبی اجرا خواهد شد.»