دانشگاه شمال و برگزاری همایش «هوش مصنوعی و حقوق»

با حضور اساتید برجسته دانشگاه های شهید بهشتی، تهران و سایر دانشگاه ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شمال، روز چهارشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، دانشگاه شمال افتخار میزبانی اساتید برجسته ای از دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه علامه محدث نوری، دانشگاه شمال و سایر دانشگاه ها را در برگزاری همایش «هوش مصنوعی و حقوق» داشته است.

در این همایش که با استقبال بی مانند دانشجویان گروه حقوق دانشگاه شمال و سایر دانشگاه های استان روبرو شد، دکتر حسین رنجبر، ریاست دانشگاه شمال ضمن خیرمقدم به اساتید گرانقدر، دانشجویان و مهمانان محترم و تشکر و خدا قوت خدمت همه ی همکارانی که موجبات این همایش را فراهم نمودند، به معرفی اجمالی از دانشگاه شمال و عملکرد سه دهه تلاش آن بدین گونه پرداختند: «دانشگاه شمال در سال ۱۳۹۱ بعنوان یکی از دانشگاه های برتر بین دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی انتخاب شدند. دانشگاه مفتخر است تفاهم نامه دانشگاه شمال و کمیسیون ملی یونسکو، دبیرخانه مرکز رشد و کارآفرین دانشگاه شمال، دبیرخانه ی نام آوران دانشگاه، صندوق حمایت از دانشجویان ایران و دارا بودن مجهزترین امکانات و تجهیزات تخصصی ورزشی در مجتمع ورزشی شمال مرعش از افتخارات دانشگاه شمال می باشد.

دانشگاه شمال بعد از دانشگاه امام صادق، اولین موسسه ای بود که با تلاش های فراوان از موسسه به دانشگاه تغییر نام یافت و این دانشگاه محصول تلاش هیات موسسین دانشگاه است. در پایان از تمامی ارکان زحمت کش دانشگاه، انجمن های علمی و دانشجویان گرامی جهت تشریف فرمائیشان تشکر نمودند.»

همچنین بیان داشتند: «همانگونه که مستحضر هستید امروزه حکمرانی آموزشی وزارت علوم مبتنی بر دانشگاه های حکمت بنیان و دانشگاه های سودآور و فایده مدار است و امروزه آموزش به تنهایی کافی نیست و دانشگاه های به دنبال مهارت محوری هستند مانند دادگاه مجازی که در اینجا برگزاری کردیم و مسئولیت اجتماعی دانشگاه های یکی از مسئولیت های مهم دانشگاهاست. آیین نامه مسئولیت اجتماعی را در دانشگاه شمال نوشتیم. دانشگاه ها دیگر دانشگاه های نسل چهارم و پنجم هستند که دانشگاه های تمدن ساز و فرهنگ آفرین و ثاثیر گذار بر جامعه است.

حقوق و هوش مصنوعی از موضوعات بسیار جدیدی است خصوصا در بحث کیفری و در این نشست موضوعات مهمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

در ادامه دکتر حسین میرمحمد صادقی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی، ضمن تشکر از ریاست دانشگاه شمال بابت برگزاری این همایش، به سخنرانی پیرامون هوش مصنوعی در پرتو موازین حقوق بشر پرداختند.

سپس پنل اول و پنل دوم به شرح زیر به موضوعات هوش مصنوعی و حقوق پرداختند.

مدیر پنل اول: دکتر شهرام ابراهیمی (عضو هیات علمی دانشگاه شیراز)
                        سخنران اول دکتر حامد رجبی (عضو هیات علمی دانشگاه شمال)
                        سخنران دوم دکتر یوسف نورایی (عضو هیات علمی دانشگاه شمال)
                        سخنران سوم دکتر سیدهادی پژومان (عضو هیات علمی دانشگاه شمال)
                        سخنران چهارم دکتر داوود قاسمی (عضو هیات علمی دانشگاه شمال)
                        سخنران پنجم دکتر جمشید یحیی‌پور (عضو هیات علمی دانشگاه علامه محدث نوری)

 مدیر پنل دوم: دکتر عباس شیری (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)
                        سخنران اول دکتر عباس شیری (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)
                        سخنران دوم دکتر باقر شاملو (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)
                        سخنران سوم دکتر محمد نبی‌پور (عضو هیات علمی دانشگاه شمال)
                        سخنران چهارم دکتر عارف خلیلی پاچی
(مدیر کارگروه عدالت کیفری مرکز تحقیقات کرسی
حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی)
                        سخنران پنجم دکتر امیرحسن نیازپور (عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی)

در ادامه مراسم رونمای از کتاب «عدالت کیفری فن آورانه و حقـوق بشر» شامل مقالات متعددی پیرامون هوش مصنوعی، عدالت کیفری و فن آورانه شدن دادرسی های کیفری با رویکرد حقوق بشری و جرمشناسانه توسط این اساتید محترم برگزار و بعنوان حسن ختام برنامه، مراسم تقدیم لوح سپاس و ثبت عکس یادگاری انجام شد.