نشست هیات امنای باشگاه نخبگان جوان و فرهیختگان شمال / اولین گردهمایی روئسای باشگاه های تخصصی – باشگاه نخبگان جوان و فرهیختگان شمال در دانشگاه شمال

نشست هیات امنای باشگاه های نخبگان جوان و فرهیختگان شمال با حضور جناب آقای دکتر علیمحمد نوریان ریاست محترم هیات امنا، دکتر حسین رنجبر سرپرست محترم دانشگاه، هیات امنای باشگاه و اعضای شورای دانشگاه، روز سه شنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۲ از ساعت ۶:۳۰ صبح برگزار شد.
این نشست که در سالن VIP حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، پس از صرف صبحانه، دکتر نوریان، ریاست محترم هیات امنا، به خوشامدگویی و گرامیداشت هفته دولت پرداخته، سپس دکتر حسین رنجبر سرپرست محترم دانشگاه، خدمت حضار، ریاست هیات امنا و مدیران باشگاه نخبگان شمال خیرمقدم عرض نموده و به شرح وظایف این باشگاه پرداختند.
دکتر کریم زارع، رییس باشگاه، گزارشی از عملکرد باشگاه را اینگونه ارائه نمودند: کمیسیون دایمی هم اکنون شروع به کار کرده و فعال هست. همچنین به افزایش تعداد اعضای باشگاه بویژه عضویت جدید دانش آموزان، حمایت از طرحهای پژوهشی، هدایت و توانمندسازی اعضا در جهت کارآفرینی، گسترش روحیه آزاد اندیشی، کارگروه‌های متعدد تخصصی باشگاه و فعالیت ۳۴۸ نفر در مجموعه یاور باشگاه اشاره کرده و در زمینه برنامه کاربردی نیز بیان داشتند؛ باشگاه بدنبال کارآفرینی است و ۲۵ باشگاه تخصصی فعال دارد و از برنامه کامل در مورد کار آفرینی برخوردار است، هسته های فن آور و استارت آپها، از داخل و خارج کشور موضوع باشگاه را تحت پوشش قرار می دهند.
در کار گروه های تخصصی تا کنون ۳۰ طرح انتخاب کردیم که در حال بررسی و نهایی شدن هست. با این وجود در خدمت دانشگاه هستیم تا بتوانیم به عنوان یک کاتالیست عمل کنیم.

به دنبال طرح سوالاتی از سوی مدیران دانشگاه، آقای دکتر نوریان به وجود گپ و شکاف میان باشگاه نخبگان و دانشگاه اشاره داشته و تاکید داشتند این نقیصه لازم است مرتفع شود و تاکید نمودند میان باشگاه و معاون پژوهشی دانشگاه به ویژه در عرصه IT رابطه تنگاتنگی برقرار شود.
در ادامه آقای دکتر زعیمیان، دبیر جلسات باشگاه نخبگان نیز اعلام داشتند: ۴۳ جلسه راهبردی در تهران برگزار شد. طرحهای زیادی از نخبگان وجود دارد که گنج و ثروت کشور محسوب می شوند. از این رو لازم است یک بانک اطلاعاتی تشکیل شود تا این طرح ها را به محصول و بازار فروش برسانیم. در همین راستا بیش از ۱۰۰ طرح را بررسی کردیم. از جمله آنها: هوش مصنوعی و کاربرد آن در اکتشاف معادن، تشخیص چوب از نظر کیفیت و استفاده از گیاهان دارویی بوده که فعالیت زیادی در این زمینه انجام شد و در استان خراسان ظرفیت عظیمی را در خصوص گیاهان دارویی بکار گرفته شد. در پایان عنوان نمودند انشالله بتونیم نخبگان کشورمان را حفظ نماییم.
سپس جناب دکتر عطار، ضمن اعلام رضایت مندی خویش از فضای دانشگاه در خصوص تشکیل شهر دانش بیان داشتند: باید بفکر ایجاد متاورس (ترکیب واقعیتهای فیزیکی و مجازی) باشیم. زیرا سرمایه عظیمی در عرصه دیجیتال وجود دارد که باید طراحی و ایجاد بشود (شهر مجازی متاورس).
در ادامه دکتر فتاح احمدی از مشکل ایجاد شبکه ارتباطی نخبگان و نبود آموزش کافی برای آن فرموند: دانشگاه باید با فارغ التحصیل ها ارتباط داشته و از آنها استفاده نماید.

در ادامه اولین گردهمایی روئسای باشگاه های تخصصی – باشگاه نخبگان جوان و فرهیختگان شمال با حضور دکتر علیمحمد نوریان ریاست محترم هیات امنا، دکتر حسین رنجبر سرپرست محترم دانشگاه، هیات امنای باشگاه و اعضای شورای دانشگاه، روز سه شنبه ۷ شهریورماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ صبح برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه: این گردهمایی که در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی برگزار گردید، دکتر حسین رنجبر سرپرست محترم دانشگاه، خدمت حضار خیرمقدم عرض نموده و در ادامه گزارشی از عملکرد باشگاه توسط دکتر کریم زارع، رئیس باشگاه ارائه گردید.
همچنین آقای دکتر امیر متقی رئیس مرکز کارآفرینی شمال گزارشی از آخرین اقدامات این مرکز ارائه نمودند و پس از آن کمیته ویژه ای متشکل از دکتر صابر زعیمیان معاون باشگاه نخبگان، دکتر سعید فلاحیان، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر متقی، رئیس مرکز کارآفرینی، دکتر فرشاد هاشم زاده، معاون باشگاه نخبگان و آقای پرویز رضاییان، مشاور اقتصادی هیات امنا جهت بررسی طرحهای پیشنهادی گردهم آمدند.
سپس طرح های پیشنهادی، توسط آقایان: دکتر خادمی (با موضوع: فرا صوت)، دکتر سفید روح (با موضوع: چوب پلاستیک انعطاف پذیر)، دکتر جعفری (با موضوع: کاربرد هوش مصنوعی در اکتشاف معادن)، دکتر ذره عمرانی زاده (با موضوع: کشاورزی بومی)، آقای قاره چارلو (با موضوع: گیاهان داروئی)، آقای درخشان (با موضوع: ارت) و آقای دکتر رادمهر (با موضوع: دانشگاه شمال – دانشگجاه کارآفرینی) خدمت حضار ارئه گردید.
در پایان پروژه ها و طرح های عملیاتی شده در مرکز کارآفرینی زیر نظر باشگاه نخبگان با حضور مجریان در قالب یک نشسته علمی به شرح زیر ارائه شد:
آقای دکتر حیدرزاده (شرکت بهره ور سازان خزر)
آقای دکتر مهرداد اکبری (شرکت رای گستر کاسپین)
آقای دکتر سینا مصفا (گروه کشاورزی مصفا فلورا)

اختتامیه  اجلاس :

جلسه بعدازظهر از ساعت ۱۴ بعد از صرف نهار مجددا در سالن همایش دانشکده فنی و مهندسی، از سر گرفته شد و با استقرار هیات رئیسه: آقایان دکتر نوریان، دکتر رنجبر و دکتر کریم زارع، مباحث کلی مطرح، جمع بندی صورت گرفت.

دکتر نوریان در خصوص آینده پژوهی و آینده نگاری بیان داشتند:

در نسل جدید دانشگاه، باید موضوعات جدید شناسایی و تبلیغ شود. سپس با وضع هزینه ها، گروه و کمیته تحقیق تشکیل شود. متاسفانه در غرب از این دستاوردها بهتر بهره می گیرند چرا ما نباید چنین کاری کنیم؟

اکنون باید در  قامت دانشگاه نسل چهارم یعنی دانشگاه جامعه ساز ظاهرشویم. در پایان ایشان به آثار جمع شدن گروه‌های نخبه در جامعه در قالب دور دیدن، بیشتر دیدن و  زودتر دیدن، ارزش مهارتها و پاسخگویی دانشگاه ها اشاره کرده اند.

در خصوص جهت گیری آموزش عالی عنوان نمودند: مدیریت دانش به آموزش های فراگیر و دیجیتالی می رود و خودآموزی جای کلاس آموزی را میگیرد. دانشجو انتخاب های مختلفی برای یادگیری دارد و دانشگاه جایی است که می تواند به او آدرس صحیح بدهد .

دانشگاه آینده باید موتور محرک نو آوری باشد

پیشرانها و کلان روندهای جهانی شامل فرهنگ، حمل و نقل، خرید اوقات فراغت، گردشگری، اقتصاد و پول، رسانه و شبکه های اجتماعی می‌باشد 

جناب دکتر رنجبر وعده فرمودند: حتما دانشگاه باید سیستم محور باشد نه فرد محور، و در این خصوص تمام تلاشمان را اهتمام می ورزیم. درپایان از همه دست اندرکاران این اجلاس سپاسگزاری و تشکر نمودند.