مراسم تجلیل از پروفسور عباسعلی رستمی عضو محترم هیأت موسس و نخستین آیین نکوداشت از نام آوران دانشگاه شمال

مراسم تجلیل از پروفسور عباسعلی رستمی عضو محترم هیأت موسس و نخستین آیین نکوداشت از نام آوران دانشگاه شمال در روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های بین المللی دانشگاه برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر حسین رنجبر ریاست دانشگاه، به عنوان نخستین سخنران به اعضای حاضر خیر مقدم گفته سپس به شرح ساختار دانشگاه پرداختند. ایشان اظهار داشتند: «شعار سال دانشگاه، آموزش بهتر مهارت محور و شعار دانشگاه، دانشمند و کارآفرین می باشد. ایجاد شهر دانش بنیان، نظام پاسخگویی و انگیزشی از اهداف آن می باشد. یکی از راهبردهای دانشگاه در جهت ایجاد انگیزش استادان ارزیابی است که به آن سخت باور داریم.
کانون توجه ما به آموزش مداری، دانشجو مداری، جامعه مداری، پژوهش مدار و … می باشد. تکریم دانشجو اصل مهم در دانشگاه است. ارتباط با جامعه از جهت تاثیرگذاری دانشگاه بر جامعه می باشد لذا با بسیاری از نهادهای اجتماعی ارتباط داریم. دفتر یونسکو نیز با همت آقای دکتر متکان، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بازگشایی شده است. برخی نهادهای ساختاری مثل دفتر همکاریهای بین المللی، دفتر حقوقی حمایت از کارکنان دانشگاه، شبکه نظارتی اجرای قانون اساسی، مرکز مشاوره، توانمندسازی کارکنان اقداماتی بودند که در دانشگاه انجام شده است.»

سپس حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای مطهری پور، عضو هیات موسس دانشگاه سخنران بعدی در مقام تکریم از پرفسور رستمی به تبیین احادیثی از ائمه معصومین پرداخته و اظهار داشته است که: «علم ابزاری است در اختیار انسان، که چنانچه در دست استکبار جهانی باشد، منجر به جنایت، و در اختیار امین‌های درست باشد منجر به برکات می شود. دین پشتوانه عالم و اندیشمند است. اوج اقتدار علمی به تمدنهای اسلامی بر می گردد. این فرصت را باید قدر بشناسیم حضرت علی (ع) فرموده است: شرف و حیثیت خود را از عدد و دین خود را با دانش حفظ کنید»

دکتر متکان ریاست کمیسیون ملی یونسکو ضمن ادای احترام به دکتر رستمی از او به عنوان شناسنامه آموزش عالی استان مازندران نام بره است. سپس در رابطه با ضرورت توسعه آموزش عالی در استان مازندران در مقایسه با استان‌های دیگر اشاره کرده است. «پیشرفت دانشگاه شمال را مرهون سه ضلع میدانم ضلع اول جناب دکتر نوریان به عنوان مدیر راهبردی و ضلع دوم جناب دکتر رضوی از نظر فیزیکی و از نظر علمی و در امور آموزش عالی ضلع سوم آن دکتر رستمی می باشد.»

دکتر عمادی مدیر کل دفتر آموزش های آزاد وزارت علوم، بیان فرمودند: «خوشحالم که در جمع بزرگان علم و دانش استان مازندران هستم. از هیات موسس و امنای دانشگاه وزین شمال و از آقای دکتر رستمی تشکر می کنم. انشالله دانشگاه شمال بتواند به رتبه اول دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدل شود که فاصله بسیار کمی با این جایگاه دارد. بهرحال من افتخار دارم که در این جمع هستم و خودم را شاگرد پرفسور رستمی می دانم.»

دکتر روحانی استاد ادبیات دانشگاه مازندران، اشعاری را قرانت و آن را به پروفسور رستمی تقدیم کرده است. در ادامه پس از پرده برداری از سردیس پرفسور رستمی، وی به ایراد سخنرانی پرداخته و اظهار داشتند که «من شایستگی این همه تجلیل را نداشتم. تشکر می کنم. ابتدا یادی کنم از سه تن از موسسینی که به رحمت خدا رفتند و از دکتر رنجبر و تیمش، از همه مدعوین و حضار محترم نهایت سپاس را دارم. ایشان سپس به شرح مختصری از تاریخچه زندگی خود و مناصب، اقدامات و افتخارات خود پرداختند.»

دکتر علی نژاد، ریاست دانشگاه مازندران از سجایای اخلاقی، تقید به احکام دینی پرفسور رستمی یاد کرده و ایشان را به عنوان یکی از وزنه های موثر در آموزش عالی استان معرفی نمودند و ‌اظهار داشتند: «با وجود امکان ماندن در خارج از کشور، ایشان برگشت به کشور ایران و آموزش جوانان ایرانی را ترجیح داده است.»

دکتر نوریان ریاست هیات امنای دانشگاه شمال، سخنرانی خود را با عنوان قدردانی مادی و‌ معنوی، و یادی از موسسین مرحوم دانشگاه شروع کرده است. و اظهار داشتند: «مسایل دنیای جدید شامل هوش مصنوعی، هوشمندسازی، متاورس، از بین رفتن مشاغل و … است. و اینکه دانشگاههای بی مسئولیت تاثیری در اجتماع ندارند. دانشگاه به شرطی پایدار خواهد بود که مراحل مکنت و منزلت را بگذراند و به فضیلت برسند. مهمترین روش قدردانی مستندسازی کوششها است که منجر به نشر آن و نیز انگیزه گرفتن دیگران می شود. توسعه باید بر مبنای علم و فناوری باشد. حکمرانی باید از دانشگاه بخواهد تا تحول ایجاد شود. آنچه باعث تعالی مدیران می شود قدرشناسی است و ما قدرشناس پرفسور رستمی هستیم.»

این مراسم همچنین با اجرای موسیقی سنتی مازندرانی و اهدای جوایز به دانش آموختگان تحت عنوان نام آوران دانشگاه شمال، همراه بوده است.