دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه شمال از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز نموده است. همگام با توسعه این دفتر فعالیتهای خود را گسترده تر ساخته و ازسال ۱۳۹۰ با اضافه شدن واحد امور هیأت علمی به دفتر نظارت، سنجش و امور هیأت علمی تغییر نام یافت. که در ادامه با افزایش حیطه فعالیت و مسئولیت های خود به مرکز نظارت و سنجش، امور هیات علمی و اساتید مدعو، گسترش آموزش عالی و دبیرخانه هیات اجرایی جذب تبدیل گردید.
خانم دکتر لیلا رستمی
مدیر دفتر نظارت و ارزیابی هیات علمی و گسترش آموزش عالی و
مدیر گروه علوم پایه و سرپرست گروه مهندسی شیمی
دکتری مهندسی شیمی – شیمی معدنی از دانشگاه مازندران
ملاقات حضوری: یکشنبه و دوشنبه هر هفته
مستقیم دانشگاه: ۱۳ – ۴۴۲۰۳۷۱۰ (۰۱۱) (داخلی: -)
گروه تلگرام ۰۹۱۱۱۰۰۶۸۱۴
مکان: طبقه سوم ساختمان آمارد
زینب اشراقی
مسئول نظارت و ارزیابی، گسترش آموزشی و امور هیات علمی
شماره تماس مستقیم: ۴۴۲۰۳۷۴۱
شماره داخلی دانشگاه: ۲۲۴
اهم فعالیت ها و امور محوله این مرکز به شرح ذیل می باشد:
- دبیرخانه هیات اجرایی جذب دانشگاه:
در سال ۱۳۹۶ دانشگاه شمال موفق به اخذ مجوز تشکیل هیات اجرایی جذب شده است که به نوبه خود در سطح دانشگاه های غیردولتی کشور کم سابقه می باشد که این همه مرهون تلاش و پیگیری های مکرر و مکاتیه و ملاقات های حضوری با مسئولین عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاصل شده است.
کلیه امور اجرایی هیأت اجرایی جذب از قبیل اعلام فراخوان عمومی جذب، دریافت تقاضای همکاری، تشکیل پرونده، پاسخگویی به متقاضیان و … توسط دبیرخانه هیأت اجرایی جذب انجام خواهد شد.
الف) ترکیب اعضای هیات اجرایی جذب دانشگاه
۱- رئیس دانشگاه (رئیس هیأت اجرایی جذب)
۲- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
۳- پنج تا هفت عضو هیأت علمی دانشگاه با پیشنهاد رئیس دانشگاه و انتخاب هیأت عالی جذب
۴- دبیر هیأت از میان اعضای هیأت اجرایی انتخاب و با حکم رئیس دانشگاه منصوب میشود
ب) کارگروهها
هیأت اجرایی جذب جهت تسریع در روند بررسی جذب، کارگروه های بررسی علمی و عمومی زیر نظر خود تشکیل می دهد.
الف: کارگروه بررسی توانایی علمی
به منظور بررسی توانایی علمی متقاضیان جذب (استخدام پیمانی، تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی، از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی و طرح سربازی و …) همچنین متقاضیان استفاده از راتبه تحصیلی، کارگروه بررسی توانایی علمی در تخصصهای مختلف زیر نظر هیأت اجرایی جذب تشکیل می گردد.
ب: کارگروه بررسی صلاحیت عمومی
به منظور بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان جذب (حق التدریس، استخدام پیمانی، تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی آزمایشی، از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی، طرح سربازی و …) و متقاضیان استفاده از راتبه تحصیلی، کارگروه بررسی صلاحیت عمومی زیر نظر هیأت اجرایی جذب تشکیل می گردد.
ج) وظایف هیأت اجرایی جذب
۱- شناسایی و تعیین نیازهای جذب اعضای هیأت علمی در گروههای آموزشی و پژوهشی
۲- انجام فراخوان عمومی برای جذب اعضای هیأت علمی مؤسسه
۳- تصمیم گیری در خصوص نحوه چگونگی استخدام اعضای هیأت علمی اعم از قراردادی، پیمانی، رسمی آزمایشی، رسمی قطعی، هیأت علمی طرح سربازی، مأموریت و انتقال اعضای هیأت علمی در چهارچوب آئین نامه ها و مقررات مربوطه
۴- اعلام نظر در خصوص جذب اعضای هیأت علمی متقاضی استخدام در مؤسسه و متقاضیان راتبه تحصیلی از لحاظ توانایی علمی و صلاحیت عمومی
۵- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به استخدام اعضای هیأت علمی
۶- ارائه گزارشات مستمر سالیانه حسب مورد به هیأت مرکزی جذب
۷- تهیه وارائه گزارشات مستمر برای مسوولین ذیربط.
۸- انجام کلیه امور پاسخگویی به استعلامات سایر دانشگاه ها.
د) مراحل جذب اعضای هیأت علمی
دریافت و جمعآوری درخواست متقاضیان؛
۲- بررسی اولیه پرونده متقاضیان با نظر هیأت اجرایی جذب؛
۳- تشکیل و تکمیل پرونده برای متقاضیان دارای شرایط اولیه و ارسال به کمیتههای بررسی تواناییهای علمی و صلاحیت عمومی؛
۴- تشکیل جلسات کارگروههای بررسی توانایی علمی و بررسی صلاحیت عمومی برای بررسی پروندهها و ارسال نتایج به دبیرخانه جذب؛
۵- ارسال نتایج بررسی کارگروههای توانایی علمی و صلاحیت عمومی توسط دبیرخانه به هیأت اجرایی جذب؛
۶- اتخاذ تصمیم در هیأت اجرایی جذب؛
۷- ارسال خلاصه پرونده متقاضیانی که در هیأت اجرایی جذب دانشگاه مورد تأیید قرار گرفتهاند به دبیرخانه هیأت مرکزی جذب وزارت علوم؛
۸- اتخاذ تصمیم نهایی توسط هیأت مرکزی جذب وزارت علوم؛
۹- اعلام نتیجه نهایی توسط دانشگاه به متقاضی
ه ) فرم ها و کاربرگ ها
و) بخشنامه های مربوطه
لینک مرکز جذب اعضای هیات علمی : http://www.mjazb.ir
لینک جهت تکمیل اطلاعات توسط اعضای هیات علمی در سامانه مرکز جذب :
https://farakhanjazb.msrt.ir/login.php?utype=6c300461
باعنایت به این امر که نیروی انسانی متعهد و توانمند یکی از ارکان اصلی توسعه و رشد دانشگاه محسوب می شود حوزه معاونت آموزشی دانشگاه شمال بر آن است بااستفاده از نیروی های متخصص کلیه نیازها و امور مرتبط با اعضای هیات علمی را ساماندهی نموده و در راه پر کردن خلاء های موجود گام بردارد و در این راه نیازمند همدلی و همکاری کلیه اعضای محترم هیات علمی دانشگاه می باشد
اهداف
- تکریم اعضای هیات علمی و پاسخگویی و رسیدگی به امور مربوطه
- سازماندهی و تمرکز امور مرتبط با اعضای هیات علمی
- اصلاح و بهبود فرآیندهای ارزیابی فعالیتهای اعضای هیات علمی در سطح دانشگاه
- تکریم اعضای هیات علمی و پاسخگویی و رسیدگی به امور مربوطه در کمترین زمان در جهت فراهم نمودن بستر مناسب برای استفاده حداکثری از توان علمی آنان
- تهیه پایگاه اطلاعاتی جامع اعضای هیات علمی جهت پایش فعالیت ها و تهیه گزارش ها و آمارهای مورد نیاز
شرح وظایف:
۱- تشکیل پرونده سوابق علمی – آموزشی – پژوهشی و اجرایی اعضای هیات علمی
۲- تهیه اطلاعات مربوط به اعضای هیات علمی به صورت رایانه ای
۳- مکاتبات لازم با وزارت متبوع دانشگاهها و سایر موسسات آموزش عالی
۴- اطلاع رسانی در خصوص آئین نامه ها و دستور العملهای مصوب وزارت متبوع به اعضای هیات علمی
۵- مکاتبات با وزارت متبوع و دانشگاههای سراسر کشور جهت جذب رتبه و استخدام اعضای هیات علمی
۶- مکاتبات مربوط به ابلاغهای اعضای هیات علمی
۷- ارسال و جمع آوری فرمهای ترفیع پایه سالیانه به همراه مستندات مربوطه و تغییر وضع استخدامی اعضای هیات علمی
۸- ارتباط باواحد پژوهش دانشگاه جهت تائید مدارک و مستندات پژوهشی اعضای هیات علمی
۹- بررسی پرونده اعضای هیات علمی جهت ترفیع پایه سالیانه و ارتقا و تغییر وضع استخدامی آنان
۱۰- مکاتبات لازم جهت صدور گواهی های مورد تقاضای اعضای هیات علمی
۱۱- مکاتبات لازم جهت اعضای هیات علمی مشمول طرح دوره ضرورت و تعهدات خاص
۱۲- بررسی مدارک و مستدات اعضای هیات علمی جهت ارتقا به مرتبه بالاتر(استادیاری و دانشیاری)و امتیازدهی به این مستندات
۱۳- ارسال نتایج آن به هیات ممیزه مرکزی
۱۴- پیگیری پرونده های ارسالی به هیات ممیزه مرکزی
- محل قرارگیری فرم ها و بخشنامه های مربوطه
- آیین نامه ترفیع اعضای هیات علمی
- گسترش آموزش عالی ( ایجاد رشته های جدید )
شرح وظایف:
۱- امکان سنجی و پیشنهاد تأسیس رشته های جدید در دوره های مختلف تحصیلی و ارائه گزارش به شورای دانشگاه
- بررسی پرونده های درخواست مجوز رشته های جدید از سوی دانشکده ها
- تهیه اطلاعات و آمار و انجام مقدمات روند اخذ رشته های جدید
- بارگذاری اطلاعات دانشگاه در پرتال های مربوطه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- بررسی رشته های دایر در دانشگاه های اطراف و برآورد و امکان سنجی برای ظرفیت پذیرش در رشته های مورد نیاز منطقه
- انجام مکاتبات با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیگیری های مربوط به آن در رابطه با اخذ رشته های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی
- انجام مکاتبات با سازمان سنجش آموزش کشور و پیگیری های مربوط به آن در رابطه با درج نام رشته های درخواستی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته
- ابلاغ مصوبات شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص رشته ها
- نظارت و بررسی مستمر در سامانه آموزش عالی دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم
- فرم درخواست ایجاد رشته های جدید word / PDF
- نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت
شرح وظایف
۱- اجرای مصوبات شورای نظارت و ارزیابی دانشگاه.
۲- ایجاد هماهنگی با واحدهای تابعه در دانشگاه به منظور جمعآوری اطلاعات و آمار مورد نیاز.
۳- تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط و ارایه گزارش به مسئولین مربوطه
۴- همکاری با گروههای اعزامی نظارت و ارزیابی از طرف دانشگاه مازندران
۵- بررسی مشکلات و موانع رشد کیفی آموزش در دانشگاه و ارایه طرحهای مناسب جهت بهبود و افزایش سطح کیفی آموزشی دانشگاه .
۶- تهیه گزارش مربوط به کیفیت آموزشی دانشگاه و ارایه آن به ریاست دانشگاه و معاونت آموزشی جهت انعکاس به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان هر نیمسال تحصیلی.
۷- ارزیابی ارتقاء کیفیت و کمیت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و میزان کارآیی برنامهها و مقررات بر اساس عوامل و شاخصهای تعیین شده.
۸- جمعآوری و ارایه نظرات و پیشنهادهای لازم در جهت اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی در دانشگاه.
۹- ارزیابی روش تدریس اعضاء هیأت علمی دانشگاه و تلاش در جهت انتخاب مناسبترین روش تدریس برای هر موضوع درسی از طریق تکمیل فرمهای پرسشنامه توسط دانشجویان و نظرخواهی از دانشآموختگان در مورد نقاط قوت و ضعف نحوه آموزش در دانشگاه.
۱۰- نظارت بر حسن اجرای مقررات آموزشی دانشگاه و ارایه گزارش موارد تخلف به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه .
۱۱- ارزیابی تدریس استادان در هر نمیسال تحصیلی و ارائه گزارش های مربوطه.
۱۲- نظارت بر اجرای صحیح سر فصل های رشته های مختلف دایر در دانشگاه.
– تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده و ارائه آن به صورت گزارش در شورای نظارت و ارزیابی و اخذ تصمیم
– تهیه فرمهای مربوط به نظر خواهی از دانشجویان نسبت به اساتید و توزیع آن با هماهنگی پرسنل آموزشی
– تهیه فرم نظر خواهی (از نحوه تدریس عضو هیات علمی ) از همکاران گروه در ارتباط با کیفیت تدریـس
عضو هیات علمی در راستای ارتقا اعضا هیات علمی در ابعاد مورد نظر
- محل قرارگیری فرم ها و بخشنامه های مربوطه
- بررسی، ساماندهی و تشکیل پرونده پرسنلی اساتید در سیستم نرم افزار ثبت اطلاعات اساتید نظارت بر پرتال اساتید دانشگاه و دادن کد استادی به آنها
- تدوین ضوابط جذب اساتید مدعو جدید و نظارت بر حسن اجرای مصوبات
- دریافت موارد اعلام نیاز گروههای آموزشی در خصوص دعوت به همکاری اساتید جدید مدعو، اطلاعرسانی در سایت دانشگاه و به روز رسانی اطلاعیههای اعلام نیاز
- تشکیل پرونده اساتید مدعو با دریافت مستندات قرارداد اساتید حق التدریس، ابلاغیه های تدریس و مدارک بیمه اساتید از دانشکده ها و همچنین استعلام از آخرین مدرک تحصیلی و تعیین میزان کسر تدریس و یا مازاد تدریس و تهیه گزارش های مربوطه.
- تهیه گزارش مربوط به کسر تدریس و یا اضافه تدریس اعضای محترم هیات علمی تا سقف مجاز تدریس و درصورت لزوم اخذ مجوزهای مربوطه.
- کنترل و تایید لیست های پرداخت حق التدریس اساتید مدعو و هیات علمی.
- تنظیم لیستهای مدرسین مدعو و تهیه آمار به تفکیک دانشکده ها و گروه های آموزشی جهت ارائه به مراجع ذیصلاح.
- بررسی رعایت سقف مجاز تعداد پایان نامه ها و تهیه گزارش حق الزحمه پایان نامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
- بررسی درخواست تدریس اساتید حق التدریس جدید و ارسال آن به گروههای آموزشی مربوط در دانشکده ها.
- بررسی سوابق تدریس و صدور گواهی اشتغال به تدریس مدرسین مدعو حق التدریس جهت ارائه به سازمانهای مختلف و وزارت خارجه.
شرح وظایف
- بررسی و شناسایی نیازهای آماری حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- کنترل مستمر و بروزرسانی اطلاعات دانشگاه در پرتال های مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم ، پرتال مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم ، پرتال دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ، در پرتال دفتر آموزش غیردولتی وزارت علوم ، پرتال موسسه پژوهش و برنامه ریزی وزارت علوم ، پرتال سالنامه آماری استانداری مازندران
- تهیه اطلاعات و آمار و انجام مقدمات روند اخذ رشته های جدید و تکمیل اطلاعات پرتال دفتر گسترش وزارت علوم
- تهیه گزارش ها و آمارهای مورد نیاز ( وزارت علو م – موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی – استانداری و گزارشات داخلی درخواستی و …)
- پیگیری جمع آوری اطلاعات و دریافت و ساماندهی اطلاعات و آمار تخصصی حوزه معاونت بصورت ماهانه، فصلی و سالانه
- تهیه و ارائه گزارش های آماری تخصصی بصورت ادواری و ارائه به مقامات مافوق
- ارائه خدمات کارشناسی و پاسخگویی به نیازها و درخواست های آماری بهتر منابع آماری و اطلاعاتی در حوزه معاونت
- پیگیری و اقدام جهت دسترسی به منابع و بانکهای اطلاعاتی حوزه ذیربط سایر نهادها و سازمانهای تخصصی داخلی و خارجی بر حسب نیاز انفورماتیک
- پیگیری مستمر امور محوله ارسالی به وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان و دیگر سازمانها (رابط دانشگاه و وزارت علوم و مرکز جذب با معرفی نامه رسمی دانشگاه)
- همکاری در خصوص گزارش گیری مستمر تعداد اعضای هیات علمی، کارکنان و غیره به تفکیک مقاطع تحصیلی، مرتبه علمی و پایه گزارش گیری به هنگام در خصوص تعداد دانشجویان به تناسب رشته های تحصیلی وارائه گزارش به دستگاه های ذیربط از جمله وزارت متبوع